Socialstyrelsens undersökning ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen” visar på minskat förtroende för personalens kompetens. Men ger samtidigt bemötandet högt betyg. Detta kommer kanske inte som en nyhet för oss som dagligen jobbar med att skapa förutsättningar för att faktiskt lösa grundproblemet med kompetens och resursförsörjning. Akademi Digitala Samtal har som vanligt läst och sammanfattat undersökningen så du skall slippa. Och tittat på hur vi kan möta denna utmaning.
När siffrorna säger två saker samtidigt
Socialstyrelsens nya resultat från undersökningen ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?” är ganska dubbla. Anhöriga ger personalen höga betyg. Samtidigt minskar både förtroendet och upplevelsen av personalens kompetens.Socialstyrelsen
Bland anhöriga till personer med hemtjänst upplever 94 procent att de själva bemöts bra av personalen. På äldreboenden är siffran 95 procent.Socialstyrelsen
Det är starka siffror och en tydlig bekräftelse på att många undersköterskor, vårdbiträden och andra medarbetare gör ett fantastiskt jobb i vardagen.
Svarsfördelning på frågan Upplever du att hemtjänst-personalen/personalen har kunskap och kompetens för att tillgodose din närståendes vård- och omsorgsbehov?

Samtidigt ser bilden av kompetensen mycket mörkare ut. Bland anhöriga till personer med hemtjänst svarar nu 66 procent att alla eller flertalet i personalen har den kunskap och kompetens som behövs. 2019 var andelen 72 procent. För anhöriga till personer på äldreboenden går utvecklingen åt samma håll: där har andelen som upplever att personalen har tillräcklig kompetens sjunkit från 84 procent 2014 till 74 procent 2025.
Förtroendet går åt samma håll. 2019 svarade 80 procent av anhöriga till personer med hemtjänst att de har förtroende för alla eller flertalet i personalen. I årets mätning är siffran 74 procent. På äldreboenden har förtroendet fallit från 88 till 79 procent på elva år.
Carolin Holm, utredare på Socialstyrelsen, sammanfattar läget tydligt: ”Det är en oroande utveckling”.Socialstyrelsen
Mindre inflytande, mer oro
I Socialstyrelsens undersökning ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen”sticker en annan siffra ut. Bland anhöriga till personer med hemtjänst uppger bara 41 procent att den äldre, själv eller med stöd, kan påverka sin omsorg. Det är en minskning med sju procentenheter sedan 2019. Socialstyrelsen
När man läser Socialstyrelsens fritextsvar blir bilden tydlig. Många beskriver hur personal byts ut ofta. Nya vikarier kommer in. Språket brister ibland. Rutiner faller mellan stolarna. Flera anhöriga berättar om oro för sina närstående när kontinuiteten saknas och kunskapen varierar.
Samtidigt hyllar många samma personalgrupper. De lyfter värme, omtanke och vilja att göra rätt. Det är alltså inte engagemanget som saknas. Det är förutsättningarna.
Grundproblemet: kompetens- och resursförsörjning
Vi brukar säga att problemet i hemtjänsten sällan är ”brist på vilja, processer eller teknik”. Det är brist på tid, kontinuitet och möjlighet att bygga upp kompetens över tid.
Hög personalomsättning gör att både brukare och anhöriga möter många olika personer varje vecka. Det blir svårare att bygga förtroende. Det blir svårare att se tidiga förändringar i hälsa eller mående. Och det blir svårare för medarbetare att känna trygghet i sitt uppdrag.
När anhöriga ifrågasätter personalens kompetens handlar det ofta om just detta. Inte om att enskilda medarbetare ”är dåliga”. Utan om att de saknar stöd, introduktion, kollegor att fråga och tid att lära känna personerna de möter.
Christine Tell, enhetschef på Socialstyrelsen, konstaterar att ”behovet av kompetensutveckling av personalen fortfarande är stort”.Socialstyrelsen
Frågan blir då hur vi bygger den kompetensen – i vardagen, inte bara i kurskatalogen.
Digital hemtjänst som bygger kontinuitet
Här ser vi att digital hemtjänst kan spela en helt avgörande roll. När en kommun organiserar ett digitalt team för hemtjänst händer något viktigt.
I stället för att många olika personer gör korta, fysiska besök hos brukarna, kan en liten grupp medarbetare följa samma personer över tid via digitala hembesök. De lär känna brukarna. De ser förändringar tidigt. De får en helt annan chans att bygga relationer – både med brukare och anhöriga.
Vi ser det i kommuner vi jobbar med idag. Det digitala teamet blir en kunskapsbank. Där samlas erfarenhet, upparbetade arbetssätt och en gemensam bild av brukarnas behov. Teamet kan ställa frågor, göra uppföljningar, hålla kontakt med anhöriga och fånga upp små signaler innan de växer till stora problem.
När samma personer återkommer i surfplattan, kväll efter kväll, ökar tryggheten. Brukaren känner igen rösten och ansiktet. Anhöriga ser att någon faktiskt har koll. Och kommunerna slipper delar av den slitande cirkeln med ständig ny personal i varje dörr.
Videokonsultation – när kompetensen följer med ut
Men digital hemtjänst räcker inte ensam. För att verkligen höja upplevd kompetens och förtroende behövs också en stark digital koppling till legitimerad personal.
Här kommer videokonsultation in.
Tänk dig en undersköterska hos en brukare som blir orolig. Ett sår ser annorlunda ut. En rörelseövning gör ont. Ett hjälpmedel krånglar. I stället för att ”skriva en lapp” eller försöka beskriva allt i telefon kan undersköterskan starta ett säkert videosamtal med sjuksköterska, fysioterapeut eller arbetsterapeut – direkt i stunden.
Det första som händer är ofta att telefonen eller surfplattan hamnar i händerna på brukaren. Den legitimerade personalen kan hälsa, presentera sig och ställa frågor direkt. Den enkla hälsningen gör något med både tryggheten och förtroendet.
Samtidigt står omsorgspersonalen kvar i rummet, lyssnar, lär sig och får stöd. Hen blir inte bara ”budbärare” utan en aktiv del av lösningen. Nästa gång samma situation dyker upp har hen mer kunskap.
Detta är extra viktigt när:
- språket skaver mellan brukare och personal
- kulturer och generationer krockar
- nya medarbetare fortfarande söker sin trygghet i yrkesrollen
Videokonsultation gör att den samlade kompetensen i kommunen faktiskt når hela vägen ut till lägenheten, i rätt stund.
När bemötande möter kompetens
Socialstyrelsens undersökning ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen” visar tydligt att bemötandet håller hög nivå. 94 respektive 95 procent av anhöriga upplever att de bemöts bra. Socialstyrelsen
Det är något att vara stolt över.
Men bemötande räcker inte när upplevd kompetens och förtroende faller år efter år. Här behöver vi tänka digifysiskt. Vi behöver kombinera det mänskliga mötet med smarta digitala arbetssätt som förstärker och sprider kompetens.
När digital hemtjänst och videokonsultation hänger ihop i samma lösning – som i Digitala Samtal – kan kommunerna:
- bygga stabila digitala team med hög kontinuitet
- ge omsorgspersonal löpande stöd från legitimerade kollegor
- låta brukare och anhöriga möta ”rätt kompetens” utan extra väntan
- använda varje timme av sjuksköterskors, fysioterapeuters och arbetsterapeuters tid mer effektivt
Resultatet blir inte bara färre onödiga resor eller kortare handläggning. Det blir något större. En äldre person som känner att någon faktiskt har koll. En anhörig som vågar släppa lite av oron. En omsorgsmedarbetare som går hem från jobbet och känner att hen kunde göra ett bra jobb – också en stressig dag.
Dags att läsa siffrorna som en uppmaning
Socialstyrelsens undersökning kan tolkas på två sätt. Antingen som ännu en bekräftelse på att äldreomsorgen ”inte räcker till”. Eller som en tydlig uppmaning att organisera arbetet på nya sätt. Socialstyrelsen
Vi väljer att titta på det senare.
För oss handlar lösningen om att ta till vara det engagemang som redan finns – och ge personalen bättre stöd att använda sin kompetens där den gör störst skillnad.
Det är där digital hemtjänst och videokonsultation hör hemma. Inte som ännu ett tekniskt projekt vid sidan av. Utan som en konkret del av svaret på den kanske viktigaste frågan just nu:
Hur ser vi till att brukare, anhöriga och personal kan känna förtroende för hemtjänsten – även när kompetens- och resursförsörjningen är vår största utmaning?
Vill du veta mer hur Digitala Samtal kan hjälpa dig möta utmaningen i resurs- och kompetensförsörjningen?
Vi pratar gärna mer om hur vi arbetar med kommuner över hela landet för att skapa förutsättningar att möta utmaningarna i omsorgen. Kontakta oss eller ännu bättre BOKA ETT MÖTE med oss så pratar vi vidare.
Referenser
- Pressmeddelande Socialstyrelsen: Anhöriga hyllar äldreomsorgspersonal – men samtidigt minskar förtroendet
- Publikation Socialstyrelsen 2025-08-26 Art.nr: 2025-10-9793: Nationella resultat 2025 – Anhörigas svar från undersökningen ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?”
Mer från Akademi Digitala Samtal
Socialstyrelsens undersökning ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen” synliggör problemen med kompetensförsörjningen
Socialstyrelsens undersökning ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen” visar på minskat förtroen…
Varför digitala möten gör människor mer självständiga
OOps… Letar du efter Socialstyrelsens undersökning visar på problemen i kompetensförsörjningen…
Socialstyrelsens rapport styrning av hemtjänsten: vad den visar – och varför svaret är digifysiskt
OOps… Letar du efter Nya regler för personuppgifter från 1 feb 2026 – har du koll på din verks…
Socialstyrelsens rapport om Välfärdsteknikens påverkan på kvalitet och resurseffektivitet – sluta fokusera på tekniken
Socialstyrelsens rapport Välfärdsteknikens påverkan på kvalitet och resurseffektivitet kom i veckan.…
Socialstyrelsens rapport E-hälsa och välfärdsteknik – så tar vi den hela vägen till nytta i verksamheten
Socialstyrelsens rapport E-hälsa och välfärdsteknik i kommunerna 2025 kom ut under sommaren och vi h…
Webinar: Utmaningen med planering och uppföljning av digitala insatser i omsorgen
Hur planerar man en insats som ibland sker fysiskt och ibland digitalt? Hur vet man att det blivit r…





