Hoppa till innehåll

Sjöbo kommun väljer Digitalt Hembesök

    Sjöbo kommun väljer Digitalt Hembesök från Digitala Samtal. Med Digitalt Hembesök tar Sjöbo Kommun ytterligare ett steg för att möta invånarnas behov inom omsorg. Bättre och mer närvarande möten med brukaren är ett av målen. Samtidigt som verksamheten gör vinster både i ekonomi och välmående. Sjöbo visar att man är en modig kommun som går i fronten för digitaliseringen.

    Sjöbo Kommun är en av alla kommuner som nu tar nästa steg i digitaliseringsresan av omsorgen. Som så många andra kommuner är utmaningarna stora för att kunna hantera framtidens utmaningar med personal och demografi. Samtidigt som den nya socialtjänstlagen ställer fler krav på omsorgen vad det gäller det förebyggande arbetet. Men tjänster som Digitala Hembesök ger verksamheten nya verktyg för att inte bara klara att hålla kvaliteten, utan även förbättra den. Och allt ligger i mötet.

    Vi startar upp implementeringen med en ny enhet för digitala besök. Enheten kommer att vägleda och stödja brukarna så att de känner sig trygga med digitala besök

    Cecilia Lindberg – enhetschef och verksamhetsutvecklare Sjöbo Kommun

    “Invånarna blir mer och mer bekväma i att använda digital teknik och kommer i framtiden ställa krav på kommunen att finnas tillgängliga digitalt.”, säger Cecilia Lindberg som är verksamhetsutvecklare på Sjöbo Kommun. Hon fortsätter “Brukare kan kombinera och ha något besök fysiskt och något digitalt om man vill det. Besök som inte nödvändigtvis behöver ske fysiskt kan nu ske digitalt.”

    Det har visat sig att det digitala besöket till och med ger en bättre upplevelse för brukaren. Inte minst i att man få en kontinuitet i mötet med personalen.

    Varför Sjöbo väljer Digitalt Hembesök från Digitala Samtal

    Vi ville införa digitala besök i hemtjänsten och Digitala Samtal har tekniken och programvaran som vi behöver. Samtidigt ser vi vinster i möjligheten att eventuellt längre fram även kunna använda systemet för att omvårdnadspersonal ska kunna koppla upp sig till sjuksköterska/arbetsterapeut/fysioterapeut för handledning och bedömningar.” säger Cecilia.

    På frågan om vad som kommer att hända nu svarar Cecilia: “Vi startar upp implementeringen med en ny enhet för digitala besök. Vi har en projektledare som håller ihop arbetet och kommer att ha en undersköterska till att börja med som utför besöken. Enheten kommer att vägleda och stödja brukarna så att de känner sig trygga med digitala besök.

    Sjöbo Kommun kommer att börja införandet på 10-15 brukare. Målet är att sedan växa antalet under de kommande åren. Kommunen har valt att aktivt arbeta med införandet. För detta tar man stöd av Digitala Samtals Införandestöd. För att dra nytta av erfarenheten från andra kommuner och våra konsulter.

    Vill du veta mer om vårt införandestöd. Boka ett möte med Ramona.

    Framtiden

    Sjöbo har redan från början tagit höjd för att ytterligare digitalisera hela den digitala sektorn. Som Cecilia nämner ovan kommer man att titta på att även införa videokonsultation mellan legitimerad personal och omsorgspersonal. Detta är något som gett stora effekter hos flera andra av våra kunder.

    Men även IFO har visat intresse. Då för samtal och stöd i samtal med exempelvis placerade barn.

    Att inte behöva ha flera system för att hantera kommunikationen, samtalsstödet och dokumentationen är en viktig anledning till att kommuner väljer Digitala Samtal.

    Vill du veta mer?

    Vill du vera mer hur Sjöbo implementerat sin lösning. Eller om du är nyfiken på Digitalt Hembesök eller Digitala Samtal är du välkommen att kontakta oss eller ännu bättre boka ett onlinemöte. Så kan vi visa hur Sjöbo och andra kommuner valt att digitalisera sin sociala verksamhet.