Ödeshög väljer Digitala Samtal och tar klivet in i tätklungan av digitala kommuner. Den lilla kommunen gör en stor satsning och går igång med Digitalt Boendestöd. Vi är både glada och stolta. Mod lönar sig – och Ödeshög ställer sig längst fram tillsammans med andra kommuner som vågar. Vad som är minst lika roligt är att detta är nästa gemensamma kund inom ramen för vårt partnerskap med Tietoevry
Varför Digitala Samtal?
“Komplett verktyg för personalen. Ökad tillgänglighet. Säkert kommunikationssätt mellan personal och brukare”, säger Malin Viberg, utvecklingsledare på socialförvaltningen i Ödeshögs kommun. Hon utvecklar: “Vi vill öka tillgängligheten och ge flexibilitet – anpassad utifrån individuella behov hos brukaren.” De orden fångar vårt fokus på mjuk välfärdsteknik: korta, tydliga digitala möten som gör vardagen enklare – och som alltid går att växla mot fysiskt när det behövs.
Kort startsträcka via ITSAM och vårt unika partnerskap med Tietoevry Lifecare
Ödeshög ingår i kommunförbundet ITSAM och använder Lifecare. Precis som i Åtvidaberg kan kommunen avropa Digitala Samtal som modul via sitt befintliga Lifecare-avtal. Vi levererar all teknik och plattform för de digitala mötena. Tietoevry är vår partner i ekosystemet. I detta uppdrag behövs ingen integration för att starta – men vår relation gör att vi, när det passar, kan lägga på integrerade flöden som gör jobbet ännu smidigare.
Vi börjar där nyttan märks
Först kopplar vi på Vuxen/MiniMaria. Tre behandlare möter ungefär 6–10 klienter digitalt. Därefter tar boendestödet vid med tre boendestödjare och 6–10 brukare. Sedan rullar vi in familjebehandlingen, 1–2 familjebehandlare och 6–10 klienter. När grunderna sitter växlar vi upp mot hemtjänsten. Ödeshög vill gärna påbörja den resan redan i år. Rätt ordning, nära uppföljning och tempo.
Så känns samarbetet
“Fungerat bra, smidigt och snabbt”, säger Malin. Precis så vill vi arbeta. Vi utbildar, förankrar och följer upp. Vi sätter målbild och mätplan i tre fält – individ, personal och ekonomi – och vi gör uppföljningen enkel i vardagen.
Ödeshög väljer Digitala Samtal men vad betyder det i vardagen?
Digitalt Boendestöd handlar om korta, planerade möten med tydligt syfte. Behandlaren eller boendestödjaren bokar tider, skickar påminnelser och möter brukaren i video. Vi följer upp med enkla skattningar och korta meddelanden mellan mötena. Behoven styr alltid valet: digitalt när det räcker, fysiskt när det behövs. Det är vårt digifysiska arbetssätt i praktiken.
Mot Digital Hemtjänst – gärna redan i år
När boendestödet rullar stabilt tar vi nästa steg. Ödeshög planerar att flytta fram Digital Hemtjänst och kan starta projektet redan i år. Vi tar med oss lärdomar från ITSAM-familjen, bland annat Åtvidaberg, och kortar startsträckan ytterligare.
Vi ser fram emot resan när Ödeshög väljer Digitala Samtal
Tack, Ödeshög. Tack för förtroendet, modet och energin. Nu gör vi resan tillsammans: från första digitala mötet till en vardag där digitalt och fysiskt är det normala.
Fördjupning kommer – men du kanske vill veta mer redan nu?
Detta är första nyheten. Vi återkommer när etapp ett är igång – med lärdomar, effekter och nästa steg.
Vill du veta mer redan nu? Hör av dig så tar vi ett kort digitalt möte.