Helsingborg utökar med Digital Hemtjänst och tar nästa steg. Efter ett framgångsrikt arbete med Digitalt Boendestöd startar staden nu Digital Hemtjänst – och gör det på ett sätt som kan bli normbildande i Sverige. Samma SOL-team som byggt upp digitalt boendestöd får nu också ansvar för hemtjänstens digitala insatser. Det ger ett gemensamt arbetssätt, känd personal och kortare väg från behov till insats.
“Helsingborg utökar med Digital Hemtjänst här nu. Vi är faktiskt redan igång till och med,” säger Anders Nilsson, ny enhetschef för SOL-teamet.
Samma team. Fler insatser. En vardag.
Modellen är enkel: SOL-teamet hanterar digitala samtal oavsett om kunden har beslut inom boendestöd eller hemtjänst. “Målbilden är att få en digital grupp som hanterar den här typen av samtal – oavsett om det är boendestödskunder eller hemtjänstkunder,” säger Anders.
Det betyder tätare kontakt, mer förutsägbarhet och smidig planering. Staden tittar även på att låta hemtjänstens planering visa både fysiska och digitala besök på brukarens platta – så att dagen hänger ihop. För detta finns en färdig koppling via Lifecare – Digitala Samtal.
“Vi gick skarpt förra veckan”
Starten blev konkret direkt för Helsingborg utökar med Digital Hemtjänst. Hemtjänsten samlade ihop åtta kunder, beskrev vilka tider och vilket stöd som önskades – och SOL-teamet tog bollen.
“Helt plötsligt kom de åtta stycken. Då gick vi skarpt förra veckan,” berättar Anders.
“Starten förlöpte väl relativt bra…förutom lite interna rutiner med att vår verksamhet inte laddat plattorna innan installtion. Laddsladden behöver sitta i väggen. Säger Anders och skrattar lite. Men tjänsten och all teknik fungerade helt smärtfritt”
Det är så här införanden blir vassa – små handhavandefrågor rätas ut tidigt och blir rutiner. Samtidigt syns styrkan i upplägget: hemtjänsten planerar, SOL-teamet utför digitalt, kunden möter känd personal på kända tider. “Digitala Samtal är en trygg partner att samverka med. Det finns alltid en närhet i kontakten och supporten är förnämlig,” säger Anders.
Första lärdomarna när Helsingborg utökar med Digital Hemtjänst – och varför de betyder något
Ett av de första samtalen stack ut. “En social samvaro tog 50 minuter. Det var ett så bra möte att vi lät det löpa på,” säger Anders. Lärdomen är tydlig: digital hemtjänst drivs av digitala specialistundersköterskor och ersätter samma insatser som vid fysiska besök – men med större spelrum i stunden. När samtalet ger effekt låter teamet det fortsätta. Andra dagar räcker en kortare avstämning.
Just därför passar arbetssättet den verklighet som Socialstyrelsen beskriver. I stället för hård minutstyrning får vi mål + tidsfönster och kan fördela tiden där den gör mest nytta. Körning minskar, kontinuiteten ökar och personalen får andrum att vara närvarande. Behövs något på plats finns rutinen klar via hemtjänstens larmbil – digitalt där det går, fysiskt där det behövs – men grundläget är enkelt: omsorgspersonal gör jobbet, med rätt längd och innehåll för varje individ.
Ett av de första samtalen stack ut. “En social samvaro tog 50 minuter. Det var ett så bra möte att vi lät det löpa på,” säger Anders. Poängen? All digital kontakt kräver inte specialistkompetens – ofta är det basen i undersköterskans eller stödassistentens uppdrag som gör den stora skillnaden. Skulle något hända under samtalet finns rutiner: larmbilen åker ut. Digitalt där det går, fysiskt där det behövs.
Unik organisation: ett digitalt SoL-team som hanterar både Hemtjänst och Boendestöd/LSS
Helsingborg gör något helt nytt. Ett och samma SoL-team tar ansvar för både Digital Hemtjänst och Digitalt Boendestöd/LSS. Det är – såvitt vi vet – först i landet.
Styrkan ligger inte i tekniken, utan i organisation och arbetssätt. Samma människor, språk och ledning. Det ger tydliga roller, korta beslutsvägar och en planering som håller ihop dygnet. Brukaren möter färre ansikten men får mer sammanhållet stöd. Personalen får gemensam metod och kan växla mellan insatsformer utan friktion.
Framför allt utnyttjar vi resurserna smartare. Inom ett enskilt område – hemtjänst eller boendestöd – finns det sällan täckning för en heltidsresurs som bara arbetar digitalt. När samma team hanterar båda går det att fylla schemat, höja täckningsgraden och hålla fler kontakter inom befintlig bemanning. Plötsligt blir heltid möjligt – och hållbart.
Effekterna kommer snabbt: bättre kontinuitet, lägre körning och snabbare omställning när behoven ändras. Social samvaro sker oftare digitalt. Praktiska moment görs på plats när det behövs. Allt landar i samma team – och samma ansvar.
“Målbilden är en digital grupp som hanterar den här typen av samtal oavsett insats,” säger enhetschefen Anders Nilsson. Det är precis vad Helsingborg nu genomför. En organisation som skalar – över gränserna.
Planeringen – så hänger systemen ihop
Hemtjänsten lägger idag in både digitala och fysiska insatser. Dessa planerars som digitala insatser som egna poster i Lifecare (t.ex. Digital samvaro). Helsingborg tittar nu på att nyttja den gemensamma lösningen med Lifecare och planering. Lösningen läser över all planering till Digitala Samtal så att SOL-teamet får dem i sin kalender – och, om man vill, även visa både fysiska och digitala besök på brukarens platta. Det skapar ett digifysiskt flöde utan dubbelarbete och skapar en trygghet hos brukaren
Varför detta ligger helt rätt i tiden
Redan 2022 i samband med H22 formulerade Helsingborg en tydlig riktning för morgondagens äldreomsorg: tekniken ska stärka självständigheten, ta över tyngre moment – och frigöra tid för socialt stöd och samtal om det som faktiskt betyder något. Med Digital Hemtjänst gör man just det. Social samvaro, påminnelser, vägledning och uppföljning kan ske oftare och närmare vardagen – och de fysiska insatserna blir kortare, tydligare och tryggare.
Det stämmer också väl med effekter vi sett i andra kommuner: digitala samtal ger kontinuitet, minskar körning och jämnar ut trycket i schemat. Morgonpassen får luft, fler möten sker på rätt tid, och personalens stress sjunker. (Se t.ex. sammanställningarna från Sjöbo och Åtvidaberg.)
Detta är nästa steg när Helsingborg utökar med Digital Hemtjänst
På kort sikt följer Helsingborg upp upplevelserna hos hemtjänstens kunder, växlar upp antalet digitala insatser och säkrar planeringsflödet. På lite längre sikt kan den gemensamma digitala gruppen bli permanent. “Vi kommer ha täta avstämningar i projektet… Framåt februari–mars är vi i läget att besluta hur vi utökar och går vi vidare?’” säger Anders.
Vill du veta mer om hur Helsingborg startar Digital Hemtjänst?
Helsingborg visar hur det kan göras: ett och samma team, ett sammanhållet språk, och digitala möten som gör vardagen lugnare för både kunder och personal. Det här är en utökning – men framför allt ett tydligt steg mot den omsorg staden beskrev redan för några år sedan: mer självständighet, mer socialt innehåll och rätt insats i rätt form, i rätt tid.
Vill du veta mer om hur Helsingborg stad har arbetat med Digital Hemtjänst eller Digitalt Boendestöd. Kanske du är intresserad av hur man har organiserat sig inom SoL teamet. Eller kanske du vill veta mer om Digitala Samtal och hur det fungerar.
Tveka inte att kontakta oss eller boka ett onlinemöte här nedan.
Här kan du läsa mer om Helsingborgs användande av Digitala Samtal

