Hoppa till innehåll

Ängelholms kommun väljer Digitalt Hembesök

    Ängelholms kommun väljer Digitalt Hembesök från Digitala Samtal och fortsätter därmed sin satsning på digitalisering. Tjänsten, som är en del av Digitala Samtals lösning för Anpassade Videosamtal, ger kommunen en fullt integrerad plattform som möjliggör digitala insatser inom omsorgen, och är enkelt att avropa via ramavtal som ATEA, Adda eller Kammarkollegiet.

    Daniel Bergholm, Välfärdstekniksamordnare på Ängelholms kommun, kommenterar:
    “Vi har haft kontakt med Digitala Samtal i flera år, och när det åter blev aktuellt för oss föll valet på deras lättanvända och tilltalande tjänst. Dessutom uppskattar vi den enkla inköpsprocessen via Adda eller Atea, samt de befintliga integrationerna mot Lifecare.”

    Digitalt först när Ängelholms kommun väljer Digitalt Hembesök

    Med Digitalt Hembesök ser Ängelholm möjligheter att möta utmaningarna med en åldrande befolkning och ökade krav på omsorgen. Genom att använda tjänsten kan kommunen ge medborgarna en bättre kontinuitet i mötet med hemtjänsten. Men även effektivisera arbetsflöden och frigöra tid för personalen. Daniel fortsätter:
    “Genom Digitalt Hembesök och möjligheten med digitala samtal med våra brukare kan vi optimera våra resurser. De insatser vi kan genomföra digitalt, ska vi också försöka genomföra digitalt.”

    Brukarna får tillgång till en enkel och användarvänlig surfplatta, där de kan delta i videosamtal och svara på frågor eller göra bedömningar, vilket ökar deras självständighet och trygghet. Samtidigt får personalen tillgång till viktiga verktyg för att samverka och dokumentera insatserna på ett smidigt sätt.

    Daniel Bergholm Välfärdstekniksamordnare Ängelholms kommun

    “De insatser vi kan genomföra digitalt, ska vi också försöka genomföra digitalt.”

    Daniel Bergholm – Välfärdstekniksamordnare Ängelholms kommun

    Anna-Maria Banck, verksamhetschef i Ängelholms kommun, förklarar att kommunen ser stora fördelar med Digitalt Hembesök:
    “Vi testar om vi kan bli mer kostnadseffektiva samtidigt som vi behåller, eller till och med ökar, kvaliteten gentemot våra brukare. De brukare som har behov av tillsyn men vill behålla sin integritet och självständighet, slipper ha omsorgspersonal på fysiska besök.”

    Kontakten och samarbetet med Digitala Samtal har varit mycket positiv, enligt både Daniel och Anna-Maria.
    “Allt har flutit på bra, med en lättsam och trevlig stämning både vid digitala och fysiska möten. Digitala Samtal har varit hjälpsamma och stöttande i vårt arbete,” säger Daniel Bergholm. Anna-Maria tillägger:
    “Samarbetet har varit informativt, tillmötesgående och inspirerande.”

    Fokus på breddinförande

    Implementeringen av Digitalt Hembesök börjar i mindre skala i två hemtjänstområden, där kommunen vill utvärdera hur tjänsten tas emot av brukare och personal.
    “Vi behöver också fundera på hur ett breddinförande skulle kunna se ut och om tjänsten kan erbjudas som en insats till samtliga invånare som önskar det,” säger Daniel Bergholm. Anna-Maria Banck tillägger att pilotprojektet kommer att inledas under hösten, och att planeringen för detta är i full gång.

    Genom att erbjuda en paketerad lösning som är integrerad med de vanligaste verksamhetssystemen och anpassad efter kommunens behov, ser Ängelholms kommun fram emot att skapa ännu mer effektiva och användarvänliga omsorgstjänster. Ängelholm har valt ATEA som avtalspart för tjänsten.

    “Nu kör vi!” avslutar Daniel Bergholm entusiastiskt.

    Vill du veta mer?

    Vill du vera mer hur Sjöbo implementerat sin lösning. Eller om du är nyfiken på Digitalt Hembesök eller Digitala Samtal är du välkommen att kontakta oss eller ännu bättre boka ett onlinemöte. Så kan vi visa hur Sjöbo och andra kommuner valt att digitalisera sin sociala verksamhet.