Hoppa till innehåll

Hässleholm utökar Digitalt Boendestöd – Växer från 5 till 20 digitala boendestödjare

    Hässleholm utökar Digitalt Boendestöd och tar nästa steg i sitt införande. Kommunen går från 5 till 20 digitala boendestödjare. Beslutet kommer efter ett år med strukturerat arbete, tät uppföljning och nära stöd till personalen. Nu skalar man upp – kontrollerat och med fokus på kvalitet i vardagen.

    Ett år som byggt grund

    Arbetet har varit metodiskt. Först satte teamet roller, rutiner och planering. Därefter tränade man arbetssättet i skarpt läge. Boendestödjarna fick prova, utvärdera och justera. Därför finns i dag ett tydligt flöde för när digitalt möte passar bäst och när hembesök behövs.

    Den annalkande vintern blev ett starkt incitament för användarn. Halka och dåligt väglag bäddar för fler möten digitalt. Brukarna kan fortsätta möta känd personal på fasta tider. Tryggheten ökar. Planeringen blir jämnare. Och kontakten hålls även när vädret ställer till det.

    “Jag trodde inte att hon var rätt – jag hade fel”

    Ett ärende visar varför arbetssättet växer. En brukare med låg begåvning hade det svårt i fysiska möten. Mycket oro. Mycket gråt. Personalen anade trots allt att ett digitalt upplägg kunde fungera.

    De ville prova digitalt. Jag tänkte… kanske inte – men prova. Och det blev precis tvärtom. Nu vill hon ha ett till. Hon tycker det är mycket bättre för hon behöver inte prata hela tiden.
    – Säger Maria Silversand, Enhetschef Omsorgsförvaltningen i Hässleholms kommun

    Maria sammanfattar:

    Vi tror ofta att behovet är prat. Men när hon själv bestämmer går det mycket bättre hemma – när hon slipper prata hela tiden. Jag trodde inte att hon skulle vara rätt för digitalt stöd. Jag hade fel.

    Här finns kärnan. Det digitala mötet sänker kraven, ger egenmakt och gör det lättare att delta. Brukaren styr tempo och uttryck. Samtalet blir möjligt – och mer hållbart över tid.

    Varför Hässleholm lyckas

    • Vardagsnytta först. Känd personal, tydliga tider och korta, återkommande samtal.
    • Kloka val i planeringen. Digitalt när avstånd, tid eller väder talar för det. Fysiskt där det behövs.
    • Stöd till personalen. Lathundar, kollegialt lärande och tät veckouppföljning.
    • Samverkan med andra kommuner. Gemensamma erfarenheter har kortat vägen från idé till rutin.

    Effekter i verksamheten

    Brukare får kontinuitet och kan delta på egna villkor. Boendestödjarna lägger mer tid där behoven är som störst. Körningarna minskar. Arbetsdagen blir lugnare med färre avbrott och fler genomförda möten.

    Breddinförande målet när Hässleholm utökar Digitalt Boendestöd

    Utökningen från 5 till 20 digitala boendestödjare markerar övergången till breddinförande. Fler team arbetar nu likadant. Fler brukare får en nära kontaktväg, även när orken, vädret eller avståndet säger “inte i dag”.

    Nästa steg

    Hässleholm fortsätter att bredda. Nästa fokus är finjusterad planering, fortsatt stöd till personalen och fler grupper i insatsen. Målet är tydligt: tryggare möten, tätare stöd och mindre resande – vecka för vecka, för fler.

    Vill du veta mer om när Hässleholm utökar Digitalt Boendestöd

    Om du vill veta mer om hur Hässleholm arbetar med Digitalt Boendestöd. Eller kanske du är nyfiken på Digitala Samtals helhetslösning.

    Tveka inte att kontakta oss, eller ännu enklare boka ett on-line möte i vår kalender så kan vi förklara för dig och dina kollegor.