Sollefteå väljer Digitala Samtal och blir en av våra nordliga kommuner som satsat på digitalisering av omsorgen. Kommunen startar med Digital Hemtjänst och har valt fullt införandestöd för att komma i gång på rätt sätt. Affären gör vi tillsammans med Tietoevry – och Sollefteå ser redan fram emot att på sikt utöka med Digital Hemvård.
Varför Sollefteå väljer Digitala Samtal
Conny Uppling, verksamhetschef ÄO i Sollefteå kommun, lyfter dialogen och ärligheten som avgörande.
“Digitala Samtal har haft väldigt bra dragningar för oss i olika omgångar och med olika människor men hela tiden svarat på frågor som kommer på ett bra och förtroendeingivande sätt.”, säger Conny.
Han betonar också vår raka vägledning.
“En ödmjuk och ärlig diskussion om vad som är möjligt och inte med Digitala Samtal. Ni har också varit öppna med hur vi kan tänka oavsett vilken leverantör vi väljer. Det har hos mig gett ett förtroende för er.”
Dessutom spelar systemstödet roll.
“Ni arbetar med en bred lösning över alla mjuka förvaltningar vilket underlättar för oss. Vi kan arbeta med detta i hela socialförvaltningen fast på lite olika sätt vilket skapar bredd och flexibilitet.”
Nytta i vardagen
Sollefteå vill minska körning och spara tid. Samtidigt vill man stärka brukarnas självständighet.
“Förhoppningen är att vi kan minska besöken i hemtjänsten och resandet i bil. Det ger ett mervärde för miljön, och våra brukare i form av ökad självkänsla att kunna göra saker själv och påverka hur mycket besök man behöver.”, säger Conny Uppling
För brukaren betyder det fasta tider, känd personal och en kontaktväg som alltid är nära. För teamet innebär det jämnare planering och färre långa omvägar. Effekten syns i vardagen: mer tid till de komplexa insatserna – och bättre kontinuitet.
Sollefteå väljer Digitala Samtal med fullt införandestöd
Vi börjar med verksamheten. Inte med tekniken. Tillsammans sätter vi målbild, avgränsning och roller. Som urval där digitala insatser ger mest effekt. Samt kommer överens om hur vi mäter nytta vecka för vecka.
Men vi sätter också arbetssätt, utbildar personal, installerar enheter och följer upp. Därför får Sollefteå en snabb och trygg start. Partnerskapet med Tietoevry och den unika integrationen med Lifecare gör dessutom att vi kan koppla ihop flödena så arbetet flyter enkelt. Från insats till rapportering.
Breddinförande framåt
Ambitionen är tydlig: bygga upp över tid och skala på ett kontrollerat sätt. Conny sammanfattar vägen framåt:
“Lära oss hur vi kan använda detta på bästa sätt och därefter genomföra en bred implementering.”
Hur många som kommer med beror på behov och nytta i verksamheten.
“Vi hoppas och tror att många kommer att kunna använda detta, både som ett komplement till den hemtjänstinsats man har och helt självständigt beroende på vilken insats man behöver.”
På frågan om hur samarbetet har gått så här långt med med Digitala Samtal svarar Conny kort och gott:
“Utmärkt.”
Nästa steg
Nu genomför vi första fasen av införandet inom Digital Hemtjänst. Därefter skalar vi stegvis. Parallellt förbereder vi för Digital Hemvård när verksamheten vill ta nästa steg.
Är du nyfiken på vad som händer när Sollefteå väljer Digitala Samtal
Om du vill veta mer om hur Sollefteå arbetar med införandet av Digital Hemtjänst och Digital Hemvård. Eller hur integrationerna med Tietoevry Lifecare fungerar. Kanske du är nyfiken på Digitala Samtals helhetslösning.
Tveka inte att kontakta oss, eller ännu enklare boka ett on-line möte i vår kalender så kan vi förklara för dig och dina kollegor.