Hoppa till innehåll

Örkelljunga väljer Digital Hemtjänst från Digitala Samtal

    Örkelljunga väljer Digital Hemtjänst från Digitala Samtal som en del i en tydlig framtidssatsning. Till skillnad från många andra kommuner väljer man att införa tjänsten direkt i hela organisationen. Det här är inget projekt vid sidan av – det är ett nytt sätt att arbeta.

    Redan från start kommer Örkelljungas undersköterskor att använda både digitala och fysiska möten i sitt dagliga arbete. Genom att lägga verktyget direkt i händerna på medarbetarna hoppas kommunen skapa ett naturligt arbetssätt som ger nytta från dag ett.

    Örkelljunga kommun väljer en lite annan väg än våra övriga kommuner. Genom att införa Digitala Hembesök som en del i den ordinarie omsorgspersonalens vardag, istället för att tillsätta ett digitalt team. Det digitala mötet blir då en naturlig del i omsorgspersonalens möte med brukaren. En arbetsdag kommer att innebära att personalen kommer möta brukare både fysiskt och digitalt. På så sätt hoppas man kunna både minska stress och öka kvaliteten i mötet med brukare. Och samtidigt ge förutsättningar för att skapa en bättre ekonomi och effektivitet. Samt att möta framtidens utmaningar. En win-win-win.

    Breddinförande – inte pilot

    Att Örkelljunga väljer Digital Hemtjänst handlar om mer än teknik. Det handlar om att skapa en ny struktur för hur insatser ges. Till skillnad från många andra kommuner skapas inget separat digitalt team. Istället får de undersköterskor som redan arbetar nära brukarna verktyg för att genomföra digitala insatser.

    Det här tillvägagångssättet är nytt – och något som Digitala Samtal ser som en viktig signal för framtidens omsorg.

    “– Det är modigt att välja ett breddinförande direkt. Vi vet att det fungerar, men det kräver tydlig styrning och tillit till personalen“, säger Mattis Hallström på Digitala Samtal.

    Ett unikt samarbete – tillsammans med Tietoevry

    Örkelljunga har valt Digitala Samtal och Tietoevry Lifecares gemensamma integrerade lösning för Digital Hemtjänst. Det innebär att kommunen får ta del av ett unikt samarbete där teknik och verksamhetsförståelse går hand i hand.

    “– Det här partnerskapet ger våra kunder lösningar som faktiskt fungerar ihop. Det är ett av skälen till att så många kommuner väljer oss tillsammans“, säger Daniel Gottfriedsson, affärsansvarig på Tietoevry.

    Även om Örkelljunga idag använder ett annat planeringsverktyg än Lifecare, ser man på sikt stora möjligheter med andra delar av integrationen.

    Örkelljunga väljer Digital Hemtjänst som arbetssätt för att skapa effekt

    Projektledare för satsningen är Arta Dulaj, som även är systemförvaltare i kommunen. Hon kommer tillsammans med Digitala Samtals införandestöd ansvara för att bygga upp det nya arbetssättet. Målet är tydligt: Digital Hemtjänst ska bli en naturlig del av verksamheten – inte något tillfälligt.

    Örkelljunga väljer Digital Hemtjänst för att förändra i grunden, inte för att testa något nytt i liten skala. Det är inspirerande, och vi ser verkligen fram emot att följa deras resa.

    Vill du veta mer?

    Vill du veta mer om varför Örkelljunga kommun väljer Digital Hemtjänst från Digitala Samtal? Hur de jobbar? Hur integrationen fungerar med Lifecare? Eller så är du kanske är intresserad av vet införandestöd eller allmänt om våra produkter?

    Enklast är att boka ett onlinemöte så vi kan berätta mer. Vill du kontakta oss på annat sätt går det givetvis också bra.

    Läs mer om Digital Hemtjänst

    Varför digitala möten gör människor mer självständiga
    Varför digitala möten gör människor mer självständiga

    En reflektion av Ann-Christine Ceder Jag har arbetat länge med beteenden i vardagen. Mönster. Små st…

    Sollefteå väljer Digitala Samtal
    Sollefteå väljer Digitala Samtal – börjar med Digital Hemtjänst

    Sollefteå väljer Digitala Samtal och blir en av våra nordliga kommuner som satsat på digitalisering …

    Åtvidabergs Digitala Hemtjänst – resultat från effektanalysen
    Åtvidabergs Digitala Hemtjänst – resultat från effektanalysen

    Åtvidabergs Digitala Hemtjänst visar att digital hemtjänst fungerar – redan innan breddinförande. Me…

    Socialstyrelsens rapport Styrning i Hemtjänsten
    Socialstyrelsens rapport styrning av hemtjänsten: vad den visar – och varför svaret är digifysiskt

    Socialstyrelsens rapport Styrning i Hemtjänsten är ute och vi har läst och tolkat den. Rapporten vis…

    Ödeshög väljer Digitala Samtal och börjar med Digitalt Boendestöd.
    Ödeshög väljer Digitala Samtal – startar med Digitalt Boendestöd och siktar på Digital Hemtjänst

    Ödeshög väljer Digitala Samtal och tar klivet in i tätklungan av digitala kommuner. Den lilla kommun…

    Vellinge kommun inför digital hemtjänst – unikt samarbete med Forened Care och Digitala Samtal
    Vellinge kommun inför digital hemtjänst – unikt samarbete med Forenede Care och Digitala Samtal

    Vellinge inför Digital Hemtjänst och tar nästa steg. Det görs i nära samarbete mellan beställaren Ve…