Helsingborg stad väljer Digitalt Hembesök från Digitala Samtal och tar ytterligare ett steg i sin digitaliseringsresa. Som en av Sveriges mest framstående kommuner inom digitalisering, har Helsingborg Stad nu valt att inleda ett pilotprojekt för Digitalt Hembesök. Detta pilotprojekt kommer att pågå i sex månader inom bland annat Boendestöd. Och målet är att undersöka hur digitala lösningar kan förbättra tryggheten för brukarna samt effektivisera insatserna.
Erik Bengtsson, Enhetschef på Helsingborg Stad, förklarar varför valet föll på Digitala Samtal:
“Vi valde Digitala Samtal på grund av deras helhetslösning och det implementeringsstöd de erbjuder. Vi fick en mycket professionell visning av systemet. Detta gav oss en tydlig bild av hur det fungerar och hur det kan passa in i vår verksamhet.”
Helsingborg stad – en föregångare inom digitalisering
Att Helsingborg Stad väljer Digitalt Hembesök från Digitala Samtal är ett bra betyg för tjänsten och företaget. Detta inte minst för Helsingborgs innovationsfokus och ledande ställning inom digitalisering.
Redan för fyra år sedan konstaterade Helsingborg Stad i en utredning om framtidens omsorg att:
Forskning visar att morgondagens kunder kommer att vilja ha teknik som hjälper dem att vara självständiga. De vill att tekniken så långt det är möjligt tar över den tunga, fysiska omvårdnaden. Poängen med all teknik är att kunderna ska få ökad livskvalitet och att personalen ska kunna ägna sig mer åt kundernas sociala behov.
Forskningen visar också att många äldre kommer vilja prata om känslor med personalen, det vill säga samtala om etiska och existentiella frågor.
Dessa kloka tankar har visat sig stämma. Och nu är vi framme vid målet. För det Digitala Hembesöket öppnar möjligheten att tillgodose brukarens önskan om samtal med personalen. Något som blir möjligt med den kontinuiteten som det Digitala Samtalet ger. Det tillsammans med integrationsmöjligheten till Lifecare från Tietoevery ger förutsättningar för både i verksamheten och mötet.
När Helsingborg stad väljer Digitalt Hembesök är boendestöd i fokus
För Helsingborg handlar piloten om att testa tjänsten inom Boendestöd för att se vilka mervärden och förbättringar som kan uppnås. Erik Bengtsson beskriver kommunens förväntningar:
“Vi hoppas att tjänsten kommer att ge ökad trygghet för brukarna och en bredare palett av insatser. Det är en smidig lösning som vi tror kan ge positiva effekter både för brukare och personal.”
Under de kommande månaderna ligger fokus på utbildning och implementering av tjänsten. Om piloten faller väl ut, ser kommunen över möjligheten att breddinföra tjänsten inom fler delar av verksamheten.
“Nästa steg är att påbörja utbildning och implementering,” tillägger Erik Bengtsson.
Helsingborgs satsning på Digitalt Hembesök är ett steg mot framtiden. Där digitala verktyg och lösningar bidrar till att effektivisera omsorgen. Som möter de växande behov som finns i dagens och morgondagens samhälle.
Vill du veta mer om Digitalt Hembesök?
Kontakta oss för en visning eller boka ett möte, så berättar vi mer om hur Helsingborg och andra kommuner har valt att implementera vår tjänst.